ALU KOLA
ZDE SE TI BUDEME SNAŽIT VYSVĚTLIT, CO ZNAMENAJÍ JEDNOTLIVÝ ÚDAJE, KTERÝ NAJDEŠ JAK V TECHNIČÁKU, TAK NA ALU KOLECH A PNEUMATIKÁCH, KTERÝ BUĎ MÁŠ UŽ NA AUTĚ NEBO SI JE CHCEŠ POŘÍDIT.
VELIKOST ALU KOLA
Velikost, tedy průměr každýho elektronu je už od výrobce značena v palcích, to v praxi znamená, že 1" je 25,4 mm, takže například 16"x7j – 16“ v tomhle případě znamená velikost alu kola a 7j jeho šíři, opět v palcích.
Na každý auto můžeš bez problému použít větší alu disky. Například na Octavii 2 se běžně se dávají 18“ alu kola nebo 17“ elektrony na Vw Polo, musíš ale zachovat průměr pneumatiky, která je na původním alu kole, aby Ti gumy nedrhly o podběhy nebo blatníky. Tenhle problém vyřeší nízkoprofilová pneumatika, obvod gumy je stejnej, jen profil je nižší, tím pádem se může zvětšit velikost elektronu.
Kdybys chtěl ještě větší alu kola, než jsou třeba 19“ alu disky na Vw Passat nebo 16“ alu kola na Škodu Fabii, pak jde řešit i tenhle problém použitím dorazů do tlumičů, aby se pneumatika nedostala do míst, kde by mohla škrtat o podběhy nebo o blatníky. Další možnou úpravou jsou lemy blatníků, který Ti samozřejmě dobrej mechanik nebo tuningová firma rozválcuje, vyklepe nebo rozšíří přímo k alu ráfkům, který na svý auto prostě chceš dát. Všechno jde.
Výhody alu kol
Koukněme se spolu na výhody a nevýhody větších alu kol. První z výhod je určitě vzhled, větší kolo z Tvýho auta totiž udělá skutečnýho bouráka, za kterým se otočí spousta krásnejch holek a závistivých lidí z Tvýho okolí a to přece stojí za to. Další plus, který oceníš, až Ti na křižovatce vlítne do cesty šedivej důchodce na skládačce, je brzdná dráha, která je u nízkoprofilovejch, většinou širších pneumatik, o dost kratší. Jízda na nízkoprofilech je o dost sportovnější, auto neuskakuje v zatáčkách jak koza a drží stopu i při prudším průjezdu serpentýnkama v Brtníkách, kde si každej správnej chlap se svou károu rád zablbne. Alu kola mají taky většinou větší otvory mezi paprskama, což logicky umožní příchozímu studenýmu vzduchu líp a účinějš zchladit brzdiče a zlepšit tak jejich účinnost, což opět zkrátí Tvojí brzdnou dráhu. Alu kola jsou taky o dost tvrdší, než jsou klasický plecháče, jsou tak odolnější (pozor, né nesmrtelný) a nebudeš muset mít strach půjčit auťák svojí spolubydlící. No, i když…
Nevýhody elektronů
V první řadě každej kouká na cenu. Nebudeme lhát, rezavý plecháče z vrakoviště vyjdou samozřejmě levnějš než nový alu kola, na druhou stranu u Alu Likvidace jsou ceny hliníkovejch kol tak nízký, že nebudeš chtít o plecháčích a plastovejch poklicích už ani slyšet. Zpravidla je dražší na větší alu kolo i větší pneumatika. Rozdíl u levnějších výrobců gum ale není nijak závratnej a podle nás stojí za to oželet dvě basy piv k nedělnímu obědu nebo puget karafiátů k šedesátým narozeninám Tvý tchýně. Koukat pak každej den na super nabušenej auťák na skvělejch velkejch alu kolech s pocitem, žes ušetřil na panímámě, stojí za to, to si piš. Dál bysme chtěli upozornit na parkování u obrubníků, který Ti můžou z krásnejch litejch disků udělat ostudnou obludnost. Chlap si samozřejmě dá bacha, aby kolo neodřel, pro začátečníky dobře poslouží zpětný zrcátka. Přítelkyni vždy raději přidejte na auto zrcátka z kamionu a varovnou trumpetu, která začne řvát pokaždý, když zařadí zpátečku. Ať nechá auto raději uprostřed křižovatky, aby Ti alu kola neodřela.
ROZTEČ ŠROUBŮ ALU KOLA
Tak tohle je údaj, kterej nevíme proč není uvedenej nikde v techničáku. Pokud ho neznáš, hledej elektrony raději přes alu konfigurátor, abys pak nekoukal, že Ti třeba jedna díra pro šroub v kole chybí. Rozteč jde samozřejmě změřit. Kdo by se ale chtěl válet u auta s metrem.
Pro Ty, který jsme ještě neodradili, je rozteč průměr kružnice, která protíná středy šroubů. Zapomeň na měření od šroubu ke šroubu, u pětidírovýho kola se to měří fakt blbě.
Rádi Ti ale poradíme jak s roztečí alu kol, tak s výběrem elektronů, takže se na nás klidně obrať.
ET – ZÁLIS ALU KOLA
Étéčko je údaj, kterej Ti řekne, jak kolo vyleze ven z auta nebo bude zasunutý dovnitř kastle. Pozor, čím vyšší číslo Et, tím bude elektron víc utopenej dovnitř karoserie a auto bude vypadat jako tramvaj. Na druhou stranu Ti ale alu kola s nízkým étéčkem můžou vylízt hnusně z blatníků, kamení Ti oseká lak a auto bude věčně zahnojený, za což nebude rád ani Lojza Lívanců z JZD. Navíc každej druhej policajt, kterej uvidí Tvoje lunární vozidlo, bude na křižovatce otáčet policejní Octávii přes ručku a bude Tě chtít osolit za to, že kola lezou ven, a to přece nechcem.
Takže jak na to? Ve většině případů je od výrobce auta nějaká tolerance. Et tak může být nižší, auto bude stabilnější, bude líp sedět v zatáčkách, alu kola nebudou zapadlý jako plecháče a když to nepřeženeš, nebudou gumy dřít o lemy blatníků, který se samozřejmě dají upravit. Šikovnej mechanik to udělá bez poškození laku na blatnících.
Koukněme ale na nějakej konkrétní údaj. Pokud například stávající disky mají Et 50 a ty chceš použít Et 35, tak při stejný šířce alu kola bude elektron s Et 35 o 1,5 centimetru více ven oproti stávajícímu elektronu s Et 50.
Pokud si nevíš rady, nebo se Ti to prostě nechce řešit, obrať se na nás, rádi Ti pomůžeme a poradíme, který alu kola budou dobrý pro Tvou nabušenou káru.
POVRCHOVÉ ÚPRAVY ALU KOL
Pokud u alu kol není vysloveně napsaný doporučení výrobce pro zimní provoz, nevztahuje se záruka na poškození způsobený používáním v zimě.
Leštěný elektrony a chromový úpravy nedoporučuje žádnej z výrobců alu disků pro provoz v zimním období. Posypový materiály, který jsou používaný v zimě na údržbu komunikací, mechanicky poškozují povrchovou vrstvu lakování alu kola a sůl pak může způsobit korozi.
Pro provoz v zimě jsou doporučený speciálně lakovaný elektrony a tyto úpravy jsou psaný vždy v popisu jednotlivých modelů.
HOMOLOGACE ALU KOL
Skladem máme pouze alu kola se světově uznávanejma homologacema JWL, VIA, ISO. Alu kola Rsw Racing a Avus mají homologace TUV. Typový listy můžeme dodat jen ke značkám Brock a Rial. Ostatní výrobci nenabízí typový listy pro ČR. Alternativní rozměry alu kol můžeš zapsat do technickýho průkazu na základě individuálního požadavku u výrobce svýho automobilu.
PNEUMATIKY
ROZMĚRY PNEUMATIK
205/55 R 16 91V
205 – je šířka gumy v milimetrech
55 – je profil gumy v procentech z šířky pneumatiky, v tomto případě to znamení 45% z 205 milimetrů
R16 – je vnitřní průměr gumy, kterej musí odpovídat velikosti alu kola. Uvedeno v palcích.
91 – je index nosnosti daný pneumatiky, to znamená jaká je maximální zátěž gumy při její nejvyšší rychlosti. V tomhle případě 91 je 615 kilo. Čím je číslo indexu nosnosti vyšší, tím větší váhu pneumatika uveze.
V – je index rychlosti, V znamená, že je guma udělaná pro maximální rychlost 240 kilometrů v hodině.
DOT – každá pneumatika je taky značená znamením DOT a číslem, který Tě informuje o datumu výroby daný gumy. Například DOT1214 znamená, že guma byla vyrobená 12 tejden v roce 2014. V posledních letech kolují v médiích zprávy o tom, že guma starší 4 let by se neměla používat, jedná se ale o novinářský kachny. Výrobci pneumatik uvádí, že pokud je guma správně skladovaná v tmavým, suchým a klimatizovaným skladu, pak není nikým prokázaný, že by nějak ztrácela jízdní vlastnosti.
U námi nabízených pneumatik najdete všechny tyto parametry, skladem máme pouze gumy od prověřených dodavatelů, u kterejch máme záruku, že byly dobře skladovaný přesně podle nejpřísnějších norem. Pokud nabízíme gumy se starším DOT, pak se můžeš spolehnout, že je u nás koupíš za skvělou cenu a guma bude stejně dobrá a bezpečná.
RUNFLAT PNEUMATIKY
Pneumatiky s označením RunFlat umožňují dojet cca 100 až 1000 kilometrů při určitý omezený rychlosti (většinou do 80 kilometrů v hodině) po prázdný pneumatice. Jsou vlastně náhradou rezervy.
RunFlaty mají zesílenou bočnici, která zůstává pevná i po ztrátě tlaku. Nevýhodou dojezdovejch gum je jejich větší tvrdost a vyšší váha. A samozřejmě vyšší cena v porovnání s běžnejma gumama.
Označení dojezdovejch pneumatik:
Bridgestone | - | RFT |
Continental | - | SSR, CSR |
Dunlop | - | ROF, DSST |
Firestone | - | RFT |
GoodYear | - | EMT, ROF (RunOnFlat) |
Hankook | - | RunFlat |
Michelin | - | ZP |
Nokian | - | RunFlat |
Pirelli | - | R/F, RUNFLAT |
Vredestein | - | VRFC |
Yokohama | - | Run Flat |
Index | G | J | K | L | M | N | P | Q | S | T | H | V | W | Y | ZR |
Rychlost(km/h) | 90 | 100 | 110 | 120 | 130 | 140 | 150 | 160 | 180 | 190 | 210 | 240 | 270 | 300 | >240 |
Tabulka indexů nosnosti |
||||||||||||||
index | kg | index | kg | index | kg | index | kg | index | kg | |||||
50 | 190 | 65 | 290 | 80 | 450 | 95 | 690 | 110 | 1060 | |||||
51 | 195 | 66 | 900 | 81 | 462 | 96 | 710 | 111 | 1090 | |||||
52 | 200 | 67 | 307 | 82 | 475 | 98 | 730 | 112 | 1120 | |||||
53 | 206 | 68 | 315 | 83 | 487 | 98 | 750 | 113 | 1150 | |||||
54 | 212 | 69 | 325 | 84 | 500 | 99 | 775 | 114 | 1180 | |||||
55 | 218 | 70 | 335 | 85 | 515 | 100 | 800 | 115 | 1215 | |||||
56 | 224 | 71 | 345 | 86 | 530 | 101 | 825 | 116 | 1250 | |||||
57 | 230 | 72 | 355 | 87 | 545 | 102 | 850 | 117 | 1285 | |||||
58 | 236 | 73 | 365 | 88 | 560 | 103 | 875 | 118 | 1320 | |||||
59 | 243 | 74 | 375 | 89 | 580 | 104 | 900 | 119 | 1360 | |||||
60 | 250 | 75 | 387 | 90 | 600 | 105 | 925 | 120 | 1400 | |||||
61 | 257 | 76 | 400 | 91 | 615 | 106 | 950 | 121 | 1450 | |||||
62 | 265 | 77 | 412 | 92 | 630 | 107 | 975 | 122 | 1500 | |||||
63 | 272 | 78 | 425 | 93 | 650 | 108 | 1000 | 123 | 1550 | |||||
64 | 280 | 79 | 437 | 94 | 670 | 109 | 1030 | 124 | 1600 |